Σάββατο 2 Μαρτίου 2019

ΜΑΡΙΝΑ ΤΣΒΕΤΑΓΙΕΒΑ
ΤΡΕΙΣ ΒΑΛΤΟΙ 

του Δημήτρη Βαρβαρήγου


Σκηνοθεσία: Γιάννης Διαμαντόπουλος

Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Χάρης Ν. Σεπεντζής

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Χάρης Ν. Σεπεντζής

Κατασκευή κοστουμιών: Γκαλίνα Σοσλτανόβιτσι

Χειροποίητες δημιουργίες: Βασιλική Παπαδοπούλου

Ειδικές κατασκευές: Νίκος Χ. Σεπεντζής

Επιμέλεια ήχου: «Apple Production»

Περούκες: «Dream Maker by Afro-Asian»

Μουσική Σύνθεση: Μαρία Συμεών

Πιάνο (επί σκηνής): Μαρία Συμεών

Ερμηνεία: Μαρία Συμεών (Μαρίνα Τσβετάγιεβα)

Ακούγονται οι φωνές των ηθοποιών Γιώργου Μπασιάκου (Διαγγέλματα)

και Νίκου Μουρελάτου (Σεργκέι – γράμμα)

Η παράσταση ανεβαίνει για 3η χρονιά, μετά την επιτυχημένη πορεία της των προηγούμενων 2 ετών. Πρόκειται για θεατρικό μονόλογο, με θέμα την πολυτάραχη ζωή και το έργο της μεγάλης Ρωσίδας ποιήτριας του 20ού αιώνα, Μαρίνας Τσβετάγιεβα, η οποία σημάδεψε την εποχή της με την ιδιαίτερη και ασυμβίβαστη προσωπικότητά της. Η Μαρίνα Ιβάνοβνα Τσβετάγιεβα ή Τσβετάγεβα (Мари́на Ива́новна Цвета́ева, 1892 – 1941) γεννήθηκε στη Μόσχα. Ο πατέρας της ήταν καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της ρωσικής πρωτεύουσας. Από το 1902 μέχρι το 1906 έζησε στη Γένοβα. Το 1906 πήγε σχολείο στη Λωζάννη και το 1908 μετέβη στο Παρίσι, για να σπουδάσει ιστορία της Φιλολογίας. Το 1910 τύπωσε την πρώτη της ποιητική συλλογή. Παντρεύτηκε το 1912. Το 1917 έζησε τη Ρώσικη επανάσταση, ενώ ο άντρας της πολεμούσε ενάντια στους Μπολσεβίκους. Το 1920 έχασε τη μια της κόρη. Το 1922 έφυγε για το Βερολίνο και την Πράγα, ενώ το 1925 πήγε με την οικογένειά της στο Παρίσι, όπου έμεινε για 14 χρόνια. Το 1939 γύρισε στη Ρωσία, όπου το περιβάλλον ήταν ιδιαίτερα εχθρικό, απέναντί της, καθώς η ίδια προερχόταν από τη μεγαλοαστική τάξη και ήταν αντίθετη με τον Κομουνισμό. Το 1941 οδηγήθηκε στη Γελαμπούγκα (Ταταρστάν) όπου και αυτοκτόνησε. Η πράξη της αυτή χαρακτηρίστηκε πολιτική, και την αποφάσισε αφήνοντας πίσω τους μόχθους μιας γενιάς με μεγάλα στοιχήματα, «σπασμένους καθρέφτες της ζωής της» κι αγαπημένα πρόσωπα που δεν θα ξανάβλεπε. Τα ποιήματά της ήταν επηρεασμένα από την περίπλοκη ψυχοσύνθεσή της, τις σχέσεις της και τα συναισθήματά της. Έγραψε έργα στα οποία στάλαξε -σταγόνα σταγόνα- τη μαρτυρία μιας δραματικής εποχής και την πολύπαθη και γεμάτη αντιθέσεις ζωή της.


Ο ταλαντούχος συγγραφέας Δημήτρης Βαρβαρήγος έγραψε ένα σπουδαίο κείμενο, όπου ζωντάνεψε, με γλαφυρόν τρόπο, την ψυχοσύνθεση της Μαρίνας Τσβετάγιεβα, καταφέρνοντας να δώσει την ακριβή εικόνα της, λίγο πριν το τραγικό τέλος της. Με τις αναδρομές που η ηρωίδα του κάνει, επί σκηνής, οι θεατές γίνονται μάρτυρες όσων η ίδια βίωσε, ζώντας: τραγικότητα, μιζέρια και ταπείνωση. Όταν πια ένιωσε πως είχε παίξει κι είχε χάσει τα πάντα, επέλεξε την αυτοκτονία, από τον αργό θάνατο. Μέσα από τις αναφορές της μαθαίνουμε πως είχε και μια παθιασμένη ομοφυλόφιλη σχέση, ότι έπινε πολύ κι έπασχε από κατάθλιψη, στο τέλος του σύντομου βίου της. Πέντε μέρες πριν αυτοκτονήσει, κι ενώ βίωνε έναν πρωτοφανή κοινωνικό αποκλεισμό, είχε υποβάλει αίτηση προς το «Σοβιέτ του Λιτφόντ» να την προσλάβουν ως λαντζέρισσα στην καντίνα του. Προηγουμένως είχε πληροφορηθεί τον θάνατο, από διώξεις κι ασθένειες, του άνδρα της, του γιου της, αλλά και της Σόνετσκα, της νεανικής πλατωνικής αγαπημένης της. Συγχρόνως, το κοινό την ακολουθεί στα ιστορικά γεγονότα που εξιστορεί και τα οποία σημάδεψαν την ίδια και όλους τους Ευρωπαίους, βιώνοντας την επιβολή του Κομουνισμού στη Ρωσία, την άνοδο του Ναζισμού, δύο παγκόσμιους πολέμους, και τον ρωσικό εμφύλιο.


Ο πολύ έμπειρος Γιάννης Διαμαντόπουλος μας χάρισε μιαν απολαυστική παράσταση, με την εμπνευσμένη σκηνοθεσία του, όπου κάθε λεπτομέρεια έπαιξε σημαντικόν ρόλο στο πετυχημένο αποτέλεσμα και στην ενσάρκωση της ιδιαίτερης ηρωίδας του έργου. Έχοντας άξιους συνεργάτες, δημιούργησε την όλη ατμόσφαιρα. Ο Χάρης Ν. Σεπεντζής, εκτός από την καλλιτεχνική διεύθυνση, είχε και την έμπνευση της ωραίας σκηνογραφίας και των υπέροχων κοστουμιών της Μαρίνας, τα οποία κατασκεύασε η Γκαλίνα Σοσλτανόβιτσι, ενώ οι χειροποίητες δημιουργίες οφείλονται στη Βασιλική Παπαδοπούλου και οι ειδικές κατασκευές στον Νίκο Χ. Σεπεντζή, όλα να παραπέμπουν στη ρώσικη αριστοκρατία της εποχής. Την επιμέλεια ήχου έκανε η «Apple Production».


Η Μαρία Συμεών υποδύθηκε με αξιοθαύμαστον τρόπο τη Μαρίνα Τσβετάγιεβα, στον πολύ απαιτητικό ρόλο της, αλώνοντας τη σκηνή, αποδίδοντας οδυνηρές αλλά κι ευτυχισμένες στιγμές του ματωμένου μα κι ένδοξου παρελθόντος της. Η κυρία Συμεών συνέθεσε και την πρωτότυπη μουσική της παράστασης, αλλά κι έπαιξε στο πιάνο με μεγάλη δεξιοτεχνία τα μουσικά κομμάτια της. Οι θεατές καταχειροκρότησαν όλους τους συντελεστές, στο τέλος, επευφημώντας τους.

Διάρκεια: 70 λεπτά

Νίκος Μπατσικανής, κριτικός Θεάτρου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου